Lösenord

måndag, oktober 16, 2017

Tomatsoppa på fredag den 13e

Så fredagen den 13:e! Hände något er? För mig rullade dagen på prima, med både resebokning och fredagsmys!

Ni kanske känner igen den här första bilden från listan häromdagen, för här satt jag på fredagen och filurade vid mitt skrivbord. En simpel fredag med KBT-handledning, administration och slutligen ett föräldrasamtal. Och så journalskrivning. Massor av journalskrivning.


Jag slutade strax över fyra och då var fredagskänslan starkt etablerad. Fredag = mys = godsakeeeeer! 
Fast först av allt möttes jag, Fredde och Emil upp utanför Emils jobb och åkte vidare hem till oss för att äta middag och boka resan till Teneriffa.

Vi skulle äta tomatsoppa med surdegsbaguette, och jag ställde mig direkt och kokade soppan.


Alldeles klar-orange, gräddig och syrlig. 


Särskilt glad blev jag när Fredde utbrister "Men fan, vad god den var!". Då kände jag mig faktiskt lite lyckad, hehe... Till soppan åt vi surdegsbaguette med leverpastej, ost och skinka.


Så bokade vi den slutgiltiga resan också! 10-17 mars bär det av från Skavsta till Teneriffa, där vi ska tillbringa en hel vecka i en två sovrums-lägenhet med vardagsrum och balkong. Snajdigt, visst?!

Sedan skyndade Fredde iväg, för han hade visst köpt två små kattungar som han skulle få hem. Jag och Emil plockade fram fredagsmyset... Emil hade dagarna innan köpt hem en ny upptäckt: Delicatobollar med halvssalt och karamell!


STORA tummar upp! Till skillnad från många andra produkter så har de lyckat balansera karamellen med saltet perfekt. Mmm, så gott!

Fast mätta på det blir vi icket en fredagskväll... Vi plockade även fram varsin burk glass!


Som vi åt medan vi låg under täcket i soffan, och tittade på The Girl on the Train.. Väldigt spännande och välgjord film, rekommenderas!

Jag och Emil har verkligen fått in våra kvälls- och helgrutiner, och jag älskar dem! Så mysiga, härliga och trygga. Känns som att det är såhär jag vill ha det. Typ för alltid.

24 kommentarer :

  1. Maila mig om du ser denna kommentar :)

    SvaraRadera
  2. Mmmmm glass!! <3 Jag befinner mig i asien detta halvår och har äran att smaka glassar som inte finns hemma i Sverige. Nu vet jag ju att Hägen Daazs (stavning?) inte är din nummer 1 men jag provade deras sötpotatis(!)glass häromdagen och den var en riktig höjdare faktiskt! Typ som en len kolaglass med sötpotatisswirl inuti.. Har även sett att de har en pumpasmak också så det blir nästa provsmakning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. JAG SÅG DET PÅ SNAPCHAT. Var nära att skriva en kommentar till det men hindrade mig (tycket väl inte att jag hade ett intressant inhopp i din japan-semester, även om jag njuter av att se dina snaps!).

      Pumpaglass tror jag verkligen kan vara en hit?! Sötpotatis är svårt att tänka mig, men egentligen.. Varför inte?

      Radera
    2. Haha du får mer än gärna kommentera!! Är bara roligt med reaktioner o tankar eller vad som helst :D jag tror också på pumpan! Jag är en riktig narkoman när det kommer till sötpotatis och pumpa, det är typ det bästa jag vet hehe, så mina recensioner kanske inte är helt opartiska..🙄

      Radera
    3. haha, så kanske jag vågar göra det i framtiden! :D

      Radera
  3. Åh recept på tomatsoppa tack! :-) mer recept över lag tycker jag. Det är bra med matinspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag vet inte om jag kan skriva recept. jag följer dem ju inte ;) Jag kör bara lite som jag vill.. Men denna gång var det gul lök, vitlök, krossade tomater, grönsaksbuljong, en skvätt grädde, en stor klick smör, salt, peppar, rosmarin och oregano.. och så mixat! ;)

      Radera
  4. Jaa recept tack :D

    Vad mysigt att ni fått in helgrutiner. Det är det bästa kan jag tänka mig när ingen av er jobbar helg :) jag är hemma och sjukskriven för fjärde veckan nu så jag har tappat uppfattningen om vilken dag det är haha.

    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag använder ju inte recept..! Så det blir svårt.. :O

      Uff... Hur känns det? Går det åt rätt håll åtminstone? <3

      Radera
    2. Attans! Jag får testa att yolo:a ihop en soppa då ;)

      Ja alltså det går verkligen upp och ner. Enligt läkaren har jag en återkommande depression men kuratorn ser mer utmattningssyntom. Jag är ju så ofantligt trött, nedstämd och känslosam hela tiden. Men har ju min samtalskontakt och fått medicin så jag hoppas det hjälper mig :)

      Radera
    3. hehehe.. LYCKA TILl!

      Åh, hjärtat då.. <3 <3 <3 Jag håller tummarna för att åtgärderna lättar åtminstone lite.. <3

      Radera
  5. Alltså dina inlägg blir ju bara mysigare och mysigare! Älsk på gosiga hemmakvällar med bra sällskap, god mat, gotte och någon bra film eller TV-serie. Du har typ precis beskrivit min drömfredag. (Märks det att jag inte precis är någon extrovert partyprisse?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, är din drömfredag med tomatsoppa? Hade vi bytt den mot hemmagjord pizza så hade det nog däremot varit min fullpott också!! Och nej, vi kan vara introverta eremiter både du och jag! *high five*

      Radera
  6. Åh,resor!! För mig väntar också ett stort.äventyr, som jag börjar känna mig lite kvalfylld inför... Åker till Leiden i februari på utbyte, 4 månader, och det blir därmed fyra månader av distansförhållande... Från någon jag knappt varit borta från ens en vecka på fyra år. Börjar kännas mer än bara kul nu när det närmar sig, och vet inte riktigt hur jag ska tänka runt det... Men i övrigt, så är ju resor verkligen livets guld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. OJ!! Men wow!! Leiden, som är så mysigt! (min bästa vän bor där). 4 månader..! Vad ska du plugga där då? Och har du haft pojkvän sedan 4 år?!?! VAR HAR JAG VARIT?!

      Radera
    2. Ja, jag har sett att Marieke (vet inte om det är så hon stavar sitt namn?) Bor där! Kul ju! Kanske hon har tips på vad man gör för bästa upplevelsen där? Jag ska plugga mina valbara kurser för psykologprogrammet där :) lutar åt att det blir en kurs om demokrati och rörelser för mänskliga rättigheter, en kurs i hur vi påverkas som konsumenter av vår miljö och en kurs i kulturella skillnader i hälsa och konsumtion av hälsovård. Hade velat ta en om psykologi och religion också, men den är på avancerad nivå tyvärr! Och ja, det har jag! Eller, 3,5 + ett halvår av på g:ande kanske är mer korrekt :)

      Radera
    3. Jag kan alltid fråga henne!
      Men åh, så kul!! Vad hittade du honom? :D

      Radera
  7. Vad mysigt!! Soppa på hösten är så gott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen!! Fast bäst är ju gulasch, eller potatis-och-purjolök..! Mmm!

      Radera
  8. Dina inlägg är alltid så mysiga, verkligen #lifegoals känslor & får mig alltid på bättre humör när jag läst dem. <3 Tack för det! :)

    SvaraRadera
  9. Älskar de delicatobollarna! <3

    Blev sugen på att göra egen tomatsoppa nu... och funderar samtidigt på om det är konstigt att jag mest kommenterar matrelaterade saker i din blogg? Haha. Men det är en av de saker jag gillar mest att läsa om i din blogg, så då blir det väl mest kommentarer om det kanske... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, men jag skriver ju mest matrelaterade saker?! Inte så konstigt då! :P

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)