Lösenord

fredag, oktober 20, 2017

Fancy dejt i Forsen

Igår var det torsdag igen, och en av veckans bästa dagar! Dejt! 

Emil mötte som vanligt upp mig efter jobbet och så tog vi en promenad till dagens dejtplats. Nypan har verkligen slagit ut i sitt höstesse, och när vi gick längs forsen fångade jag denna vy.


Vi stannade även upp vid Klockberget och tog några bilder. I alla fall Emil.


Och såhär blev hans bild 


Slutligen kom vi fram till restaurangen, som låg precis vid forsen. Fast vi var fortfarande lite tidiga och i väntan på vårt bord busade vi i brandstegar. Kände mig lite som Madicken när vi smög förbi fönster och klättrade upp mot taken utan riktigt fog. (ofog, snarare!). Kommer ni ihåg? Som när rektorn låg och sov i sitt arbetsrum!


Men, strax slog klockan 17 och vi gick in i restaurangen.
Erik i Forsen heter den, och är en väldigt känd fin restaurang här i Nyköping. Ett jädra fancy place, ska jag säga er!


Det kan man bland annat se för att inredningen ser ut såhär. Vita dukar, ljus, stilrena färger... Det bara ryker finmiddag om det, inte sant?


Klockan 17 på torsdagar är för övrigt bästa dejtingtiden om man vill ha allt fokus och service från servitörerna och en riktigt lugn middagsstämning. Så himla rofyllt. Som ni ser: ingen annan på plats. Score!

Men oj, där var ju jag!


Jag har nämnt det tidigare, men en VET att en kommit till en bra restaurang när en får en hors-d'œuvre, helt gratis, innan maten. I detta fall två små bröd, två korvbitar, knäckebröd och en stor klick smör med halvssalt.


Mmm! Mycket gott!

Sedan beställde vi in våra rätter. Jag tog kantarellsoppan och bad om lite mer bröd till (och fick det med ett leende, fastän det inte ingick i priset!).


... och Emil tog flanksteken med pommes, tomatsallad och bearnaisesås.


Vi hugger in!


Jag var inte superhungrig då jag haft ät-träning med en ätstörningspatient vid lunchtid, men kunde trots detta lätt sörpla i mig soppan. 
Den var.. délicieuse !


Fem av fem soppskedar! Och Emils flankstek var också helt superb..! Finrestauranger som dessa gör en sällan besviken.

Sedan satt vi där ett tag, Emil och jag, höll handen, tittade på varandra och anammade lugnet. Det var så fint att vara där. "Det här är terapi för mig", sade jag, och Emil sade skämtsamt "Terapi från jobbet?". Ironiskt i och med att jag dagligen bedriver terapi, hoho.

Men skämt åsido. Att sitta på restaurang, lugn musik i bakgrunden, att just ha ätit en god middag, titta på pojken man älskar och bara... vara lycklig. Det är en fin känsla. 

20 kommentarer :

  1. Så fina bilder! Hösen glöder verkligen just nu med sina starka kulörer :)

    Och kantarellsoppan såg superbe ut! Jag fick lust till att köpa mig lite kantareller och lyxa till med en god soppa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra! Och något gott knäckebröd till (för det gillade väl du?) ;)

      Radera
    2. Åh ja, favoriten just nu är brungräddat surdegsknäcke (små runda från Wasa), men jag saknar faktiskt det goda surdegsbrödet vi alltid köpte i Frankrike. Med små hål och hård knaprig yta (som smakar som surdegsknäcket ovan), GOTT! :)

      Radera
    3. Haha, är inte lika frälst som dig än (a)

      Radera
  2. men gud vad fint med alla höstfärger <3 <3
    och mysig middag!!! såg så nice ut! är tanken att ni ska testa olika restauranger varje gång? (ja, så långt utbudet räcker) :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hösten är verkligen bäst! <3
      Haha, ja, det var tanken! Däremot finns det inte så många, så vi är typ snart klara med allt (som inte är kiosk eller vanlig sunkpizzeria, typ) :P

      Radera
    2. JA i alla fall innan slasket kommer!!
      Haha okej, så pass få alltså! Men ni kanske kan göra en kul grej av även kiosk+sunkpizza??? Gå all in på temat eheh, klä er efter det etc. Vet inte hur jag tänker är tentakörd i huvudet men men :))

      Radera
    3. Hahaha, jo, kanske det..!! Vi får väl se när vi redan testat allt annat! x))))

      Radera
  3. Vad mysigt det verkar 😍 och maten!! 😍😍 ahhh blir hungrig nu haha :)) Brukar ni bestämma vad ni ska äta tillsammans eller kör ni varannan gång? 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi brukar ta varannan vecka! Denna vecka var det min tur, och nu i veckan är det Emil och jag tror han ska ta ett hamburgerhak 20 min härifrån ;)

      Radera
  4. Svar
    1. Smörstekta kantareller, löjrom och rödbetschips!

      Radera
  5. Alltså det där man kan se i skålen, haha, vet ju ungefär vad som är i en kantarellsoppa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahha, jag förstod vad du menade, sötnos! :*

      Radera
    2. Haha anade det! Låter magiskt med löjrom i ju. Vilken maffig rätt! Nom

      Radera
  6. Å lyx med dejt på en torsdag ju!! Blir ju som en extra lång helg nästa :-)
    Såg ut som ett väldigt mysigt ställe iallafall och ni är ju bara underbart fina <3
    Önskar er en riktigt trevlig sambohelg ! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa! Vi har beslutat att torsdagar är våra dejtdagar, så det blir som långhelg varje vecka ju :D
      Vad söt du är, tack Carro!

      Radera
  7. Vilken underbar höstdag det såg ut att vara! Men vad är ät-träning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ät-träning är träning för ätstörda. Försök till att äta normalt, alltså att man äter tillsammans med en psykolog :D

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)