Lösenord

tisdag, augusti 22, 2017

Emsi-gos, crêpes och påbörjat KALASANDE!

Måndag! Igår alltså. Och därmed starten av de fyra absolut sista dagarna i Paris. Denna dag hade jag planer, för min underbara vän Emsi hade nämligen hoppat på planet dagen innan och tänkte tillbringa några dagar i Paris. Det tänkte jag inte missa! Jag ställde klockan, gjorde mig iordning och sedan var jag good to go.


Jag traskade den timmen det tog att ta mig upp till Montmartre, och där Emsi höll hus. Nog för att en timme är relativt kort för mig att traska - men det blir däremot rätt mycket tyngre när det är konstant uppförsbacke.


Äntligen var jag framme - phew! och där satt visst Emsi på en uteservering och åt fransk frukost. 


Vi kramades direkt, och började ketchupa om allt som hänt sedan sist. Tänka sig att vi inte setts på två år?! Vi pratade om allt bra i livet, om hennes pojkvän samt Emil, om framtida flyttar, relationer, psykologprogrammet (hon är ju mitt i det och jag är numera klar!) samt hur det känns att vara i Paris. 

Men det var lite halvtaskigt väder, och planerna om parkhäng byttes snart ut till att sticka till Frida (Emsis väns) studio. Frida var däremot inte där - hon var på jobbet.


Där slog vi oss ned, fortsatte samtalen i både säng och på golvet. Relationer är det roligaste samtalsämne som finns. Och så skvaller. Massor av skvaller!


Obs! Kolla förresten utsikten från Fridas studio. Är den inte magnifik?!


Och så selfie-dags också. Det går ju inte att umgås utan att ta redigt med selfies. Emsi är dessutom min *selfie-queen*. 



Sedan låg vi bara ett tag i sängen och gosade, pratade och vilade oss. Jag som sovit dåligt (som de senaste nätterna) kände att jag behövde vila ögonen lite. Och kramas samtidigt.

Men inte för länge! Vi började bli hungriga, och då övertalade Emsi mig till crêpes! .... I och med att vi är inne på de sista fyra dagarna av min vistelse nu, så ska jag kasta allt vad som heter hälsosam kosthållning åt fanders, och bara kalasa i mig allt gott jag kan! 


(kan lova att det blir mer än en crêpe framöver innan hemresa...) Ps. Notera bilen i bakgrunden!

Vi fortsatte gå, och Emsi ville fönstershoppa lite i Galeries Lafayette och även handla macarons. Vi gick ett varv inne i Printemps. 


.. Och när klockan närmade sig 17 så hämtade vi upp Frida från sin arbetsplats och så tog vi alla tre brudar en tur på stan för att hitta käk. Vi hittade detta ställe!


De sofistikerade damerna beställde vin. Speciellt Emsis glas som var dubbelt så stort som Fridas. Det hade vi roligt åt.


Så kom maten in! Jag tog givetvis en pizza (så fort jag får chansen!), Frida en chèvre-sallad och Emsi en kycklinggryta med tagliatelle.


Sedan satt vi där och snackade en lång stund - talade om att binda sig och relationer, nuvarande och dåtida, jämförde, skrattade, och slog oss för pannan att vi varit tillsammans med vissa av dem.

Vid 19:30-tiden sade jag adjö, för det var dags för mig att gå hem och småpacka lite... Men inte innan jag köpt lite snacks till kvällen. Sade jag inte kalasa?!?!


Och alla vet ju att de godaste chipsen är de man äter med choklad.

Idag ska jag äta mer crêpes, möta upp Emsi igen för lite häng, packa till hemresan och äta varm baguette till middag. Och antagligen en burk glass till efterrätt. Nu jävlar, tar jag vara på dessa sista dagar!

8 kommentarer :

  1. Gu, jag blir typ emotionell över att det är dina sista dagar! Blir lite gråtig när jag läser det här inlägget, haha (men det är för att jag själv hatar förändring och har extrem separationsångest hehe) vet ju att du kommer få det minst lika fantastiskt i Sverige!

    Men älskar attityden "pizza när jag får chansen" minns när jag var yngre och alltid var sugen på pizza när jag skulle äta på restu men typ aldrig vågade beställa det för att jag inte ville bli sedd på som ett "matvrak" typ???? Ohc alltid när jag väl beställde pizza så försökte jag att inte äta upp hela fast det ju är exakt det en vill. Hua! Så sorgligt!!! Äter också pizza så fort jag får chansen nu (om jag e sugen!) Skönt att bli äldre ibland :) Sorry för lång utläggning om pizza, haha.








    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, aww. Söt du är! Jag är också ledsen över att åka, det kan jag inte sticka under stol med.. :(((

      Vaaaa? skämtar du med mig? Det där är en HEMSK historia! Och det speglar verkligen det ätstörda samhälle vi lever i, skamfyllt och äckligt. Jag har TACK OCH LOV aldrig upplevt det på det sättet, och alltid ätit hela pizzan (när jag varit tillräckligt psykiskt frisk att klara av det), men fy jävlar va hemskt det låter att tvingas begränsa sig pga *what others might think*... Hallelujah att det är bättre nu!

      Radera
    2. Jaaaa! Men verkligen, minns också när jag var liten i skolan och hade jättemycket smör på mina knäckemackor och lärarna sa till mig att jag inte fick ta så mkt smör för då blir man tjock??? asså??? blir fan förbannad! Nu äter jag pizza i parti och minut och ALLTID hela!!! nooom!

      Radera
    3. VAFAN?!? Vad är det för jävla lärare?? Inte konstigt att hela vår generation växte upp med ätstörning UNS... ORKAR INTE.

      och pizza är liiiivet. Äter man inte hela så njuter man inte tillräckligt :DDDD

      Radera
  2. ÅH, Emsi!! ♥ Vad kul att ni har träffats igen, och ni är VERKLIGEN selfie queens, daaaamn. I'd tap that.... höhöhö.. Du var förresten ursnygg i gult, Emelie!
    Samt - det finns ju inget bättre än att bara prataprataprata med sina vänner. Särskilt om relationer. Jag märker att jag har ett väldigt behov av att prata av mig om allt som händer och the dudes jag träffar, vilket jag tidigare inte hade i samma utsträckning. Nu ÄLSKAR jag det. Och jag ÄLSKAR att höra om mina vänners liv och relationer.

    Massor med kramar från emma <33

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha!! Ja, vi är faktiskt very hot mamas, om jag för säga det själv.. ;) Men dig klassar vi helt i vår kategori, vill jag medge!

      Jag förstår det! Jag har också alltid haft det, men det blir ju än mer aktuellt när man själv förändrar något i sin relation/börjar dejta osv osv. Mycket jämförelse och annat som är igång, och som är sååå kul att diskutera.
      Kramkramkram, babe! <333

      Radera
  3. Åh, ni verkar ha haft den typen av tjejkväll som jag gillar att ha med mina vänner. God mat, en flaska vin (eller ett alkoholfritt alternativ då :)) och att prata om relationer både skämtsamt och allvarligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det fel av mig att hoppas att vi någon gång kommer dela en sådan kväll?

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)