Lösenord

tisdag, augusti 16, 2016

Magiskt dejt med la Fête foraine des Tuileries

I fredags jobbade jag mitt vanliga glass-pass, och under tiden kom Maxime förbi och frågade om vi skulle hitta på något på kvällen. Eftersom en stilig herre lockade mer än ensamkväll med köpemacka accepterade jag direkt, och han hade en kalasbra idé!

Så vid 20-tiden när jag trälat klart, så gick vi till Jardin des Tuileries. Det var precis vid solnedgång, och himla vackert. Eftersom jag glömt min mobiltelefon hemma står jag i tacksamhetsskuld för att alla foton är hans.




Han hade nämnt dagarna innan om en attraktion i trädgårdens Fête de foraine, vilket är som ett litet nöjesfält med hopptält, godisstånd, karuseller och vattenrutschbanor. Den pågår under hela sommaren här i Jardin du Tuileries. Vi gick dit, promenerade omkring vid attraktionerna och kände oss riktigt cheesy.

Attraktionen vi skulle åka hette V-MaxX och det som från en början lät som en kalasidé kändes snart som ett skräckscenario. 130 km/h, flera rotationer och 60 meter över marken . Jag måste erkänna att jag blev mäkta nervös - det var år sedan jag åkt något liknande.





Ovan skådar ni skräckinjagande attraktion (vänster) och mindre skräckinjagande attraktion (höger). 

Åkturen var magisk. Precis vid solnedgång blev vi stannade högst upp, 60 meter över marken, och kunde se ut över hela Paris. Vi såg Eiffeltornet och La Défense, och alla små hustak därkring. När maskinen sedan började rotera fick jag för första gången se Paris från 60 meters höjd - vid solnedgång - upp och ner. Allt detta samtidigt som Maxime höll mig i handen.
Jag skrek och skrattade och skrek och skrattade om vartannat, fick tårar i ögonen och var helt adrenalinrusad när jag kom ned.

För att fira att jag överlevt bockade jag av en punkt från min bucket-list. Att äta churros.




Det var så fasligt gott, jag kan inte säga det nog..! Nästan i nivå med crêpes, faktiskt.

Maxime och jag tog en promenad till métron, och sedan avslutade vi kvällen hemma hos honom. Jag hade en magisk dejt.


2 kommentarer :

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)