Lösenord

torsdag, juni 23, 2016

Panthéon och gratis (!!) karamell-crêpe

När jag vaknade upp tittade jag ut genom fönstret. Regn. Jag kollade på väderprognosen. Regn hela dagen. Jahapp. Svårt med promenaderna idag.... Efter tre timmar i sängen med laptopen i knäet kom jag på en ypperlig idé.

Vilket annat perfekt tillfälle finns det inte, än att besöka Panthéon?! Det står ju dessutom på min bucket list för sommaren, och så slipper jag bli blöt av regnet.




Men innan dess traskade jag förbi crêperiet, som jag ätit middag på igår. Jag stannade för att småprata lite med kocken och servitören, och innan jag visste ordet av hade jag blivit inbjuden för ett kopp te.

Medan jag satt där med min kopp talade vi om allt möjligt, och helt plötsligt tillar kocken: "Vill du ha din favoritcrêpe?"
"Näää", svarar jag, "jag har tyvärr inte pengar för det.."
"Men... Vi bjuder givetvis på den!"





Då kunde jag ju inte bara säga nej. En gratis crêpe?! Jag älskar att vara stammis.

Jag åt upp min crêpe, tackade och sade "à bientôt!" (vi ses snart igen!) till mina vänner. Tänk, vad bortskämd jag blir...
Sedan tog jag promenaden genom Jardin du Luxembourg, och i fjärran skådade jag mitt mål. Ser ni det?




Panthéon har jag gått förbi tjugotal gånger tidigare, och blickat beundransvärt upp mot den stora kupolen. Det är ett gammalt mausoleum som verkar för franska skribenter som dött under första världskriget, och hushåller namn såsom Voltaire, Rousseau, Victor Hugo... 




Konstigt nog har jag aldrig varit på insidan..! Men det skulle bli ändring på det nu.
Gratis inträde eftersom jag är under 26 år och EU-medlem - check!

Titta.........






Hur magiskt och magnifikt är inte detta?



Det fanns både målningar och skulpturer i Panthéon, och jag stötte på flera stycken även nere i kryptan (där flera kända skribenter har sina gravar).

Har har vi då Voldemort som ung?



And that gotta hurt. *humor som en tolvåring*


Jag gick ett långsamt varv genom hela det gamla mausoleumet, och tyckte det var rätt storslaget vackert.


#64: Gå in i Panthéon - check! 

Efter cirka en timme hade jag vandrat klart, och bestämde mig för att gå den (väldigt) blöta promenaden hem igen. Långt där i dimman stod Eiffeltornet slagfast.




På vägen hem gick jag förbi affären G20, köpte kalkonfilé, pasta och blomkål och gjorde mig en lagom ambitiös middag. Sedan stannade jag inne hela eftermiddagen, för det slutar fasiken aldrig att regna. 

1 kommentar :

  1. Kan du tänka dig att jag var där första gången 1969. Är typ jämnårig med relikerna... ;)

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)