Lösenord

onsdag, augusti 12, 2015

Passages de Paris, del 5

Men se här vad jag har hittat, i min femte och sista del av Paris små lönngångar....

#17: Passage de Panoramas






Passage de Panoramas är en av de största i Paris, och finns belägen precis vid Grands Boulevards. Här är det liv och rörelse från både turister och lokalinvånare, Men man märker att restaurangerna är mer riktad till turister, med de klassiska rätterna som sniglar, burgare och kalv.


#18: Passage des Princes




Passage des Princes ligger inte alls långt därifrån, men är betydligt tystare. Därinne kan man finna en gigantisk leksaksbutik, men inte mycket mer än så. Däremot är det enorma glastaket brett och hela passagen ser ut som en pampig kunglig sal i någon film.


#19: Le Village Royal






Le Village Royal ramlade jag slumpmässigt över när jag letade efter understående passage, och föll direkt för dess ljusgula omringande hus, öppet tak och lilla innergård. Dessutom fanns där exklusiva butiker av exempelvis Chanel, och så den chica restaurangen Le Village.


#20: Galerie de la Madeleine




Galerie de la Madeleine låg bara stenkastet ifrån Village Royal, och var en liten mindre passage i samma byggnad. Här var butikerna på sommarstängt, men man kunde se att passagen kantades av de mest exklusiva märkena.


#21: Passage Puteaux 


Och tji fick jag, för den absolut sista passagen i min jakt var... stängd. STÄNGD? Men, hur fungerar det här nu? Får jag ända bocka av min bucket list-punkt? För visst var jag väl nära? Inte ska väl en sista liten passage med stängsel hindra mig från att skriva...


#57: Besöka Paris alla små passager - check! 


... Nä, det tycker jag inte. För nu skrev jag så i alla fall, och därmed basta!

5 kommentarer :

  1. Bra jobbat! Har du kvar något ytterligare projekt att avverka den återstående tiden?

    SvaraRadera
  2. teruko: Nja, det kan jag inte precis påstå.. Det är väl att utnyttja de sista tretton dagarna så gott jag kan, och sedan kanske bocka av de sista småpunkterna på min lista?

    SvaraRadera
  3. Hej Söta Emelie!
    Nu får jag en liten skamfläck här hihi.. läst din blogg rakt igenom och inte kommenterat :) Eller så har jag gjort det i tankarna så många gånger att jag haft tankar om att det var så. Så nu äntligen tänkte jag. Måste lämna ett spår innan du reser hem igen, till ditt andra hem. Får försöka skämma bort dig lite extra med att du är så söt, charmig och spontan, en mysig person att följa varje dag och som lyser upp mitt lilla liv.
    Sedan kommer det en fråga jag länge tänkt fråga dig om och vad passar inte bättre än nu. En gång då jag besökte Paris, vilket lämnade ett trauma jag utelämnar här, men satt vakna en natt utan någonstans att sova. Pratade med ett par franska killar och som omöjligt kunde uttala mitt namn.... Madeleine!
    Hur kommer det sig då det finns hur många affärer och mycket annat med just mitt namn. Någon tanke där?
    Sedan en fråga till. Vad är det för skillnad på en galette och en crépe? *ja, du får skratta åt mig*
    I Serige serveras de väl ihoprullade med en varm fyllning. Så snälla lös denna gåta åt mig, är det fyllningen som är skillnaden. Nu blev det snurrigt :)
    Tycker din blogg är mysig att följa och kommer sakna alla äventyr.
    Du måste komma på nya utmaningar och finurligheter att dela med dig av... snäääälla <3
    kram

    SvaraRadera
  4. Klokt, tänker jag, speciellt som du jobbar så mycket. Gå runt på måfå är också bra nog, gatan är ju en levande teater hela tiden. Hoppas du får 13 superfina dagar!

    SvaraRadera
  5. teruko: Och tack, det ska jag! Har sååå mycket att göra rent mentalt den sista tiden, så jag har nog med saker för mig allaredan.. !

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)