Lösenord

torsdag, juli 30, 2015

Viennoise au Chocolat

Att jobba på PAUL, det har både sina fördelar och sina nackdelar. Den största fördelen är också ironiskt nog en nackdel - tillgången och lättillgängligheten till en skrämmande mängd bakelser, bakverk och bröd! Medan mina smaklökar hurrar och min mage klagar av överflödet så tänkte jag dra nytta av en annan fördel; att kunna recensera och uttrycka mina åsikter om bakverken som gömmer sig bakom disken.

Viennoise au chocolat
Ljust, fluffigt bröd med chokladbitar




Jag vet; den ser inte mycket ut för ögat, men vitt bröd och mörka chokladknappar kan förvåna!




Och kanske är det just simpliciteten i bakelsen som gör den så fenomenal - man har inte så höga förväntningar, och just därför blir den så makalöst god.




Efter en matig baguette med ost/skinka/grönsaker är det en perfekt dessert för att avrunda med något sötare, och för att göra det ännu bättre... Så kan en doppa den i en burk nutella och bita av bit för bit..

På rankningslistan står:
#1 Croissant aux amandes et nutella, #2 Torsade au chocolat, #3 Tresse au sucre, #4 Turbichoc, #5 Viennoise au chocolat, #6 Brownie, #7 Pave chocolat caramel, #8 Pain Suisse, och #9 Brioche au chocolat.

5 kommentarer :

  1. Men åååh vilken bra idé! Din sommarföljetång kanske? Jag hoppas att det finns gott om olika sorter så att du inte tröttnar =)

    SvaraRadera
  2. Hehe... Påminner mig om när jag jobbade på café en månad sommaren 2012. Minns hur jag vid ett flertal tillfällen smakade lite på några bakverk som gäster hade lämnat kvar på tallriken. Chefen som hade en förkärlek till övervakningskameror frågade mig om jag hade någon mat hemma...

    SvaraRadera
  3. ÄLSKAR ditt sätt att beskriva ett bröd:) ibland är det en fasad, ibland en känsla, en promenad.

    SvaraRadera
  4. Amanda: Åh, vad fint du skriver! Hih, tack!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)