Lösenord

torsdag, april 09, 2015

Promenad i 17e arrondissemanget

17:e arrondissemanget var det första jag någonsin satte min fot i, i Paris. Det var det första kvarteret jag bodde i - ja, som jag bodde i fyra gånger innan jag tog mig ny mark som au pair i 16:e. Därför har (och är) sjuttonde fångat mitt hjärta som starkast, och det är här jag känner mig mest hemma.

Det var här jag först började utforska gatorna, komma ihåg gatnamnen, gå vilse, hitta restauranger, upptäcka det bästa crêpes-stället och bli kär i arkitekturen.




Här är lite bilder från en promenad jag gjorde när hjärtat längtade efter nostalgi, och jag promenerade i mina välkända gamla kvarter. På den tiden min franska knappt var duglig.






Sjuttonde är verkligen inget hippt turistställe. Det är, likt sextonde i mångt och mycket, ett bostadskvarter. Men charmen ligger i att eftersom det ligger precis mellan sextonde (pampigt rikt) och artonde (pittoreskt fattigt) så finns det både fattiga och rika delar av sjuttonde.




Stort och pampigt:




Litet och privat:






Den sista bilden är vi egentligen inne och fnular på åttonde arrondissemanget, men det är min absoluta favoritplats i Paris. Kanske för att jag har så känslostarka minnen därifrån. För att jag fann den under en av mina första promenader, och den fick mig att tappa andan.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)