Lösenord

söndag, februari 08, 2015

Födelsedagsdejt: Crêpes-an'a-movie

Igår fyllde jag alltså hela 23 år. Tjugotre år alltså, kan ni förstå? Jag som inte känner mig en dag över nitton, än så länge. Hur som haver ska vi inte åldersnoja, utan istället vill jag återberätta den eminenta födelsedag jag haft. Min första, och bästa, födelsedag i Paris!

Jag vaknade upp lagom tidigt, och när jag dragit på mig resonliga paltor tog jag mig en sväng i mitt närkvarter. Jag gick förbi mitt lilla lokala, favoritboulangerie...




... och sade bonjour till solbadande franska byggnader... 




Alla hade precis börjat vakna upp ur sin lördagsdvala..




För att jag skulle få säga coucou till Eiffeltornet! Såg så majestätiskt ut när solen plirade fram bakom det, lite som att jag förväntade mig soundtracket till Lejonkungen i bakgrunden. (vem hade kunnat tro att jag skulle få göra detta på min födelsedag?!)




Efter att ha mött upp min väninna Frederike för en timmes promenad, så var jag sedan så kall att jag skyndade mig hem för att ta en varm dusch.

... Därefter började jag göra mig iordning, för en viss fransos hade nämligen bjudit ut mig på födelsedagsdejt! Jag stylade snyggt i mitt nya, skrikröda hår och en av mina favoritklänningar.




Detta efter flera ombyten och lika många smakråd. Två killar hejade på denna klänning, medan två töser satte sina mynt på en annan. Och med tanke på vilken jag valde kan ni säkert också klura ut min målgrupp.



(hehe).

I alla fall! Jag for iväg som ett skott med bussen för min födelsedagsdejt, och jag hade fått bestämma exakt vad och var vi skulle äta, samt pyssla med under kvällen. Med minnen från en riktig kalasdejt var valet givet.

Galetter och crêpes. På exakt samma crêperie som de två gångerna tidigare.




Den klassiskt enkla, men löjligt goda, galetten med ost och skinka beställdes in som varmrätt... 




Och den godaste crêpen jag ätit i mitt liv, med vaniljglass, salt karamellsås och pralinkrokant, blev efterrätt. 




Den var så makalöst god att jag flertal gånger urbrast "c'est tellement bon que je veux pleurer" (det är så gott att jag vill gråta) och "je suis si heureuse" (jag är så lycklig), varpå fransosen spelade halvt road/halvt oroad åt min intensiva reaktion. 

Men jag kunde inte hjälpa det - allt kändes så fasligt, oförskämt, drömskt bra, extra för att det var min födelsedag! 

Efter middagen, som han chevalereskt nog bjöd på, så pilade vi iväg till bion. Där valde jag en fransk film, en romantisk komedi om en fransos som träffar en svenska (för bra för att vara sant). Den fnissade vi oss igenom, ska bli tro!

Väl hemma hos honom konstaterade vi att jag fått erfara många "första"-ögonblick denna dag. Första dagen som 23, första födelsedagen i Paris, första selfien med en fransos, första franska filmen på bio utan subtitles.... Plus att jag i present fick en (tack vare min ökända klumpighet) en oförstörbar karta över Paris. 

Je ne pourrais pas être plus heureuse. 

8 kommentarer :

  1. Vilken underbar färg på håret! Stort grattis i efterskott:)

    SvaraRadera
  2. Men ååh vilken härlig dag som Ted Gärdestad skulle sjungit. O duu, håret, Jättefint! Tycker crêpes:en ser underbart smarrig ut! Hur var filmen, motsvarade den era förväntningar? O vilken rolig o personlig present du fick =)

    SvaraRadera
  3. Kan man inte få se selfien? ;)

    SvaraRadera
  4. Anonym: Åh, jag hade gärna visat er alla, men jag lovade honom att inte lägga upp något på internet. Han är ite skygg på det viset (vilket är fy och skam, med tanke på att han är så-snygg-att-jag-tror-jag-drömmer-ibland....)

    SvaraRadera
  5. Det här inlägget fullkomligt lyser av lycka. Jag är så glad över att du hade en fin födelsedag och tycker att kvällen lät magisk! Vilken drömdejt! Crêpes i mängder (åh, skulle så gärna vilja gå till detta crêperie...!) och sedan denna makalöst passande film. Plus att sista meningen lämnade mig fullkomligt storleendes!

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar födelsedag:) Åh, jag blev helt glad av att läsa hela det här inlägget:)

    SvaraRadera
  7. Säger som någon redan sagt ovan, stort grattis (i efterskott!) och så himla snygg du är i nya hårfärgen. Passar sjukt bra nu till våren när solen och värmen kommer tillbaka <3
    ps! Kom och hälsa på i Sholm så bakar jag så många semlor som det behövs för att råda bot på semmelsuget! ^^ ds.

    SvaraRadera
  8. Men gud, där bodde ju jag! Precis bredvid det där boulangeriet på hörnet :)

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)