Lösenord

söndag, januari 11, 2015

Pain au chocolat aux amandes

Detta är ett hyllningsinlägg till det tveklöst godaste franska bakverk jag besmakat här i Paris. Jag har skrivit om den ymnigt tidigare, då den ofta har en roll som efterrätt om sena middagskvällar, men jag kände att den nu borde få ett inlägg helt för sig själv. För den är ju faktiskt helt strålande.

Pain au chocolat aux amandes
Mandel- och nutella-croissant




Härlig, spröd smördeg varvad med mandelmassa och nutella, toppad med små chokladknappar och mandelflarn. Jag kan riktigt sitta och njuta av konsistensen som är både knaprig, mjuk och saftig på samma gång,.




Och trots att utsidan inte är mycket till ett under, så är definitivt smaken det. Nu säger jag hurra för att det är helg och jag har ännu en anledning att gotta mig i franska sötsaker!


Så hur ser ställningen ut på bakverksfronten?
Denna toppar alltså listan på franska boulangeriers gottigheter, på en förstaplats #1.
 Plats #2 utdelas till pave chocolat caramel och plats #3 snor turbichoc:en åt sig.

2 kommentarer :

  1. Smördeg är generellt sätt tycker jag sjukt underskattat! På tal om bakverk, finns det några sådana svenska som du saknar nu då du är utomlands? Semlor är väl om jag minns rätt inte din gjej; men kanske något annat? Eller något livsmedel över huvud taget som du inte kan få tag på i Paris som du gärna skulle haft tillgängligt?

    SvaraRadera
  2. Men åh, saknar ju dig med! Så underbart att läsa att du mår så bra i Paris <3

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)