Lösenord

fredag, november 14, 2014

« La blague » = skämtet

Att hålla mina små galningar stimulerade och i schack, det är sannerligen ingen lätt match. En tre-åring och en fem-åring har energi så att det räcker och blir över, flera timmars springande i parken till trots.

Däremot har jag kommit in med mina små rutiner, våra vardagliga sånger, spel och finurligheter äääm gör att hamsterhjulet rullar på och ger mig återkommande leenden på läpparna. Ett är « la blague » (skämtet) som vi (minst) varje måndagskväll leker innan Valentin's och Adrien's mor kommer hem.

« La blague » går ut på att vid 20:30, precis innan läggdags; när badet är gjort, pyjamasen på, middagen och desserten intagits, tänderna borstats, sagorna lästa och sångerna sjungna... Så inväntar vi klicket från ytterdörrslåset, och mamma som ska komma hem...




.. Snabbt som attan gömmer de små pojkarna sig under ett täcke, en filt eller annat delvis döljande med skräckblandat förtjust fnitter och finurlig busighet. Så fort mamman kommer in i rummet har jag min stående replik, som Valentin omsorgsfullt valt ut:
« Non, les enfants ne sont pas là! Ils sont partis par la fenêtre! » (Nej, barnen är inte här! De har försvunnit ut genom fönstret!").

Precis i det ögonblicket kastar de sig båda fram och skriker « boo! » och mamman hoppar till av tillgjord överraskning.

Det är lika kul för dem båda varje gång, och alltid på måndagar får jag ett tjutande jubel när jag säger att...
"Ikväll.. ikväll, pojkar, då gör vi väl « la blague » på mamma?".


4 kommentarer :

  1. Tänk, det finns hopp för ungdomen, alla behöver inte i-pads, tv-spel och annan stimuli för att oras. Ibland kan det räcka med bara en styck filt o tva styck uppmuntrande vuxna =) Vilken helmysig kvällsvana =)

    SvaraRadera
  2. Underbart!
    Mina barnbarn, 10 och 12, gömmer sig fortfarande så fort de ringt på dörrklockan utanför ytterdörren... Succé varje gång när jag måste leta ;-)

    SvaraRadera
  3. teruko: Hahaha! Jag kan tänka mig det. Det är något med enkel livsglädje alltså, att få göra sitt bästa för att överraska någon man tycker om. Lite så som jag gjorde med min syster - att överraska det vuxna viset! ;)

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)