Lösenord

söndag, oktober 05, 2014

Idealisk Paris-pique-nique i höstfärger

Det finns knappt något mer angenämt att göra, än att slå sig ned i ett sommarvarmt höst-Paris med en medköpt baguette och en bakelse.
Att pique-nique:a måste vara en av mina favoritbestyr, speciellt tillsammans med en god vän.

Jag och Lina gick förbi ett av de lokala boulangerierna och köpte med oss de mest aptitretande ätbara vi kunde hitta.
Sedan gick vi mot Jardin de l'Avenue Foch och slog oss ned på en solig gräsplätt.




Så plockade vi fram det vi köpt med oss. Jag, en traditionell baguette med lufttorkad skinka och sallad, och Lina en mörk bagel med kyckling.




Lina var nöjd, och vi hade med oss te i termosmuggar från mig. Jag bor ju bara ett stenkast bort.




Fast teet var nästan lite överflödigt. Det var så varmt att man knappt kunde sitta där i solen i vilket fall.

Vi pratade, pluggade lite, pratade lite mer... Därefter plockade vi fram efterrätten! Paris-pique-nique utan efterrätt är inte Paris.
Och inte pique-nique. Så det så. Lina hade köpt sig en klassisk eclair au chocolat, och jag hade köpt med mig detta...

Croissant aux amandes et nutella
Mandel- och nutella-croissant




Och alltså fy sjuttsingen.




Det ser kanske inte mycket ut för världen (jag vet, det kan liknas lite vid en mörkare uppkastning...), men herreminje!
Det var nog bland det godaste jag ätit i bakverksväg här i Paris.
Kommer utan vidare diskussion upp på prispallen som delad etta med turbichoc... Om inte lite godare, till och med...

Sensmoralen i detta inlägg är kort och gott att.. Pique-nique. Alltid. Alltid.
(Och att jag ska köpa fler croissanter med mandlar och nutella, för det var fasiken magi.)


3 kommentarer :

  1. Vad härligt och mysigt ni har det. Kul att se att du hittat så fina människor att omge dig med i de fina miljöerna i o kring Paris =)
    Men du den där bakelsen, inte ngt jag hade valt av utsidan att döma, men det är ju insidan som räknas ;-)

    SvaraRadera
  2. Alltså åh. Paris och gröna parker. Dör alltid av avund när jag kikar in här. Och den där nutella croissanten låter ju heeelt fantastisk! <3 Ha en fin måndag!

    SvaraRadera
  3. Lät som väldans mysigt bestyr :') Och för att inte tala om gott, mums! Förresten, vart kommer dina termosmuggar från? :D Har några hemma i Sverige, men där gör de ju ingen nytta! Så på jakt efter en ny att ha här, men alla jag sett är svindyra men varken snygga eller praktiska...

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)