Lösenord

onsdag, september 03, 2014

Franska balkonger

Något av det mest magiska med Paris, och det som i främst mån får mig att svärma som en fnittrig liten skolflicka
- det är de franska balkongerna.

Det finns ingenting så stilistiskt, arkitektiskt perfekt, noggrant, detaljerat vackert i denna värld. Jag slutar aldrig att förundras, hänföras, beundra och fascineras av fönstrena här i staden, utan fastnar alltid och tvingas ta kort på var och varannan byggnad. Och detta trots att jag bott här i mer än två månader nu.

Häromdagen, när jag gick och begrundade och beundrade alla olika former och sorter av franska balkonger, så blev jag slagen med den utomordentliga idéen att samla på mig lite olika exemplar!
... Och nog kan jag inte motstå att visa även er vad jag lyckats samla på mig....
'




Alltså förstår ni hur många olika sorter det finns? Och detta var bara på en gata..!









 ... Och min personliga favorit:

Det stora, pråliga, pompösa, grandiösa, pompiga, mjukt rundade...




Liknande ett fönster från någon sorts romantisk kärleksfilm, eller från en saga om kungligheter. 
Alltså. Ett helt vanligt fönster i Paris. (förgör mig!)


4 kommentarer :

  1. Allltsa tänk typ i ett land som USA
    där den typen av arkitektur inte finns; landet liksom är sa nytt att det inte finns en gamla stan eller sanna fina gamla byggnader. Inte konstiigt att de ofta tycker Europa är sa himla vackert! Visst, nytt o modernt har ocksa sin charm o tjusning, men jag föredrar nog ngt med lite själ och historia =)

    SvaraRadera
  2. Åh asså älskar franska balkonger, de är så fantastiska! Nästan som alla fina terrasser och byggnader här i England, som är så intrikata och vackra och ändå bara ett hus folk bor i? Så himla häftig ju!

    SvaraRadera
  3. aah franska balkonger är ju det bästa ever

    SvaraRadera
  4. Åååh alltså franska byggnader <3 Vill så bo i en på tok för liten lägenhet med fransk balkong, ååh! <3

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)