Lösenord

måndag, augusti 25, 2014

Monter Notre Dame et fondue traditionelle

Femte dagen, och sista heldagen, började lite annorlunda än tidigare traditionella frukostmornar. Direkt när vi vaknat gjorde vi oss i ordning och tog oss ut på gatorna. Jag såg ut lite (precis) såhär:

Denna morgon gick vi till Le Pain Quotidien som ligger på hörnet, och som jag så länge velat testa.
(Så pass att det till och med står på min Bucket List).

Där beställde vi in en Brunch Paysan (Lant-Brunch), lite extra croissanter och en extra kaffe till.

Tyvärr var det inte alls så gott som jag förväntade mig. Frukost hemma; med färskt bröd och croissanter från boulangeriet är ju tusen gånger godare. Och dessutom typ tusen gånger billigare också. Men-men, jag fick slutföra en punkt på listan i alla fall.

#19: Äta frukost på Le Pain Quotidien - check!

Nåväl. Vi fortsatte vår resa, för idag hade vi storslagna planer. Vi styde stegen mot centrala Paris, och hann med en liten promenad längs Seine på vägen. Det var riktigt fint väder, och soligt!

Vi tog små pauser på diverse bankbänkar för att vila.

Det blev även en paus för en obligatorisk lunch-crêpe...

Mmmmm... Nutella och banan....

Vi anlände till sist till Notre Dame, i syfte att kryssa av ännu en punkt på Bucket List:en...

... nämligen att klättra upp i kyrktornen!
Och det var alltså... wow.

Utsikten var helt magnifik. Vi fick både se vyn från första våningen, och även det översta, östra klocktornet. Man kunde se allt från Montparnasse, guldiga Hôtel des Invalides, Eiffeltornet, Triumfbågen (om man kikade noggrant) och så Sacre-Coeur uppe på sin kulle.

Helt fantastiskt var det.

#5: Gå upp i Notre Dame - check!

Efteråt var jag helt tagen av upplevelsen, och hade tagit tusen bilder åt alla håll och vinklar. Vi strövade riktningslöst runt i Latin Quartiers, och tog spontant en glass på Amorino, som Redoy aldrig testat.

De som är så kända för sina "rosor". Redoy tog en mindre frestande glass med pistasch, kaffe och mangosorbet, och jag en mer smaktacksam strut med stracciatella, mörkchokladsorbet och kokosnöt.

Sedan tog det en timme att gå hem. Minst. Med Redoys ömmande fötter kunde jag inte hjälpa annat än att tycka synd om honom, en sådan kämpe!
... För bara timmen senare fortsatte vi att gå - hela vägen utanför Paris...

För att äta middag på en traditionellt fransk alpisk restaurang. Fondue!

Jag beställde in en charkuteribricka med olika lufttorkade skinkor och salami, ett glas vitt vin till herren och en stor bytta smältande ost och surdegsbaguette.
Alltså. Det måste vara något av det godaste jag ätit i hela mitt liv. Här snackar vi mateufori.

Efteråt kunde vi givetvis inte glömma desserten..! Vi gick till standard-glassbaren och tog med oss en bytta med...

Tre kulor favoritglass med topping.

Sedan promenerade vi hem i den mörka natten, pratade, skrattade, retades och kramades om vartannat. För detta var den sista heldagen, och redan på morgondagen var Redoy tvungen att återvända till Sverige.

4 kommentarer :

1. Vilka matorgier - och så fina foton! Tack! Det enorma promenerandet var nog en bra matchning... ;-)

2. teruko: Haha, sannerligen! Hela resan kändes som en enda stor matorgie, och som vi njöööt! Inte ofta man slår på stort med så fina restauranger och desserter inte, som när man har finbesök och semester :)

3. Hm nu är jag så nyfiken. Är du och Redoy ett par eller kan man se sådär gulligt mysiga ut även som vänner? Massa kramar och tack för en underbar blogg!

4. Liv: Haha, nyfikenheten pressar på!
    Mjo, jag och Redoy har ju varit gosiga vänner länge, men man kan nog säga att vi är lite mer än så nu... Han är min pojkvän, i ett öppet förhållande. Han är den finaste pojken jag vet!
    Och tack själv, för din glädjande och härliga kommentar!

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)